هدیه

تا خدا بنده نوازست به خلقش چه نیازست؛ تقدیم به دوست عزیزم😊

هدیه

تا خدا بنده نوازست به خلقش چه نیازست؛ تقدیم به دوست عزیزم😊

اولویت های مهم زندگی

دوشنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۸، ۰۲:۵۸ ب.ظ

 

اولویت‌های  زندگی (داستان‌های مدیریتی)

 

 

 

 

روزی استادی سر کلاس درس رفت. او به جای دفتر و کتاب و جزوه، چند بسته و یک ظرف شیشه‌ای بزرگ به همراه داشت. شاگردان تعجب کرده بودند و با خود زمزمه می‌کردند: «این‌ها برای چیست؟»

استاد پشت میز رفت و شیشه را روی آن گذاشت. سپس از درون یکی از بسته‌ها، سنگ‌های درشتی درآورد و در شیشه ریخت تا جایی که شیشه پر شد و دیگر جایی برای سنگ‌های درشت نبود. استاد رو به شاگردان کرد و پرسید: «آیا این شیشه پر است؟» آن‌ها جواب دادند: «بله استاد، پر است.»

استاد از درون بسته‌ی دیگر، شن‌هایی درآورد و داخل شیشه ریخت و به آرامی شیشه را تکان داد. شن‌ها لابه‌لای سنگ‌های بزرگ‌تر جا گرفتند و منافذی را که باقی‌مانده بود پر کردند. دوباره استاد رو به شاگردانش کرد و پرسید: «به نظر شما این شیشه پر است؟» شاگردان خندیدند و گفتند: «بله؛ پر شده است.»

استاد درِ جعبه‌ی آخر را باز کرد و ماسه‌ی داخل آن را در شیشه ریخت و دوباره شیشه را به آرامی تکان داد. ماسه تمام منافذ میان سنگ‌ها و شن‌ها را پر کرد و دیگر جای خالی در شیشه مشاهده نمی‌شد. استاد به شاگردانش گفت: «می‌خواهم خوب به این شیشه و مواد داخل آن نگاه کنید. این شیشه را مانند زندگی خود تصور کنید. سنگ‌ها چیزهای بسیار مهم زندگی هستند؛ مانند خانواده، همسر، سلامتی، فرزندان و هر چیز دیگری که اگر از دست بدهید زندگی‌تان خراب می‌شود و معنایی برای‌تان نخواهد داشت. شن‌ها چیزهای مهم هستند اما نه آن‌قدر مهم که نبودشان کل زندگی را تحت تأثیر قرار دهد؛ مانند شغل، خانه، خودرو و ... . ماسه‌ها هم به معنای هر چیز دیگری هستند که در زندگی، ارزش کم‌تری دارند و نقش تعیین‌کننده‌ای ندارند. اگر اول ماسه را بریزید یا شن‌ها را وارد شیشه کنید، دیگر فضای خالی برای سنگ‌ها باقی نمی‌ماند. زندگی هم به همین گونه است. اگر تمام انرژی و وقت خود را صرف کارهای بی‌ارزش و کم‌اهمیت کنید دیگر انرژی و زمانی باقی نمی‌ماند که بتوانید به کارهای مهم‌تر و تأثیرگذارتر زندگی بپردازید.

درس امروز شما این است که بدانید چه چیزهایی در زندگی‌تان مهم هستند و زمان و انرژی خود را صرف آن‌ها کنید. بعضی از مهم‌ترین کارها عبارت‌اند از:

1- گذراندن وقت با اعضای خانواده

2- بازی با فرزندان

3- رفتن نزد پزشک برای آزمایش تشخیص سلامت

4- گذراندن وقت با همسر و شریک زندگی

5- گذاشتن وقت برای بازنگری در خود

6- گذاشتن وقت برای پیدا کردن راه‌حل مشکلات

در وهله‌ی نخست مراقب سنگ‌ها باشید که تعدادشان نسبت به شن و ماسه خیلی کم‌تر اما تأثیر و نقش‌شان در زندگی خیلی بیش‌تر است. اول به سنگ‌ها بپردازید، بعد به شن‌ها و بعد به ماسه‌ها. خودتان را باور داشته باشید و بدانید چه می‌خواهید و آن را بسازید.

حکایت بالا داستان زیبایی در ارتباط با مدیریت زمان و اولویت‌های زندگی است؛ داستانی که برای همه کاربرد دارد و همه‌ی شما به گونه‌ای در زندگی با آن مواجه هستید. شناخت اولویت‌ها و برنامه‌ریزی بر اساس آن‌ها رمز موفقیت هر فردی در زندگی و کارش است. یک تمرین علمی ساده را انجام دهید. قلم و کاغذی بردارید و بر اساس داستان بالا، اولویت‌های اصلی (سنگ‌ها)، موضوع‌های مهم (شن‌ها) و در نهایت سایر مسائل (ماسه‌ها) را مشخص کنید. یک بازنگری در ایام تعطیل اخیر خود داشته باشید. کارهایی را که انجام داده‌اید در هر یک از سه ستون بنویسید. آن وقت متوجه می‌شوید زندگی شما با سنگ‌ها و شن‌ها پر شده یا با ماسه‌ها.     منبع : 

منبع: http://www.kanoon.ir/Article/9278

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی